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Eune frontyire

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Traduction en pirouais. Pirou, Manche, se trouve à portée de clocher de Cerisy-la-Salle, où fut fondé l’Oulipo en 1960. Précision orthographique : le L doublé se prononce "mouillé" (égllise = éguïse, cllochi = quiochi, etc.).

Patois pirouais, par Georges Rapilly

Pour quemenchi, vous d’vez savei qué c’qué j’vas vous dire, ch’est pas pour digouési lé Crianchais, qui sont dé gens aussi estimablles qué lé Pirouais, mais ch’est la vérité vraie.

Mé qui sis né-natif dé Pirou, j’peux bi vous dire qué, même pour lé gens qui n’sont pé d’ichin, nous r’sent tchique seit quaund nous passe la frontyire entre Pirou et Crianches, aô village dé la D’vise.
D’abord, cha s’vei aô premi coup d’u si nous d’jette lé daï égllises. La sine dé Pirou a eun cllochi bi hâot et d’dans ch’est coume eune cathédra. L’égllise dé Crianches est daï coups pus graunde qué la sine dé Pirou, mais san cllochi s’rait putôt rabougri et l’égllise, quaund nous rentre dédans, f’rait eun mio penser à eune graunge.
Pour rester dans l’esprit d’cllochi, nos vuus nous disaient aôt’fais qu’si nous passait à pi ou en tchérette à la D’vise sû l’coup d’médi ou à sept heures du matin ou du sei, quaund sounait l’Aungélus, nous entendait à Pirou l’battement d’belles clloches en bronze, coulées à Villedieu, et, à Crianches, ch’était putôt eun brit d’timbales, vous savez : lé graunds câodrons en fonte qui servent pour tchure lé pouméterres pour lé cochons. Si nous tape dessus cha n’résonne même pas. Annyi, qu’nous rouôle an’auto, nous n’s’en aperché pus.
Aôt seit qui fait eune grosse différenche, lé préchis d’Pirou et d’Crianches sont pas lé mêmes. Ch’est pas étonnant quaund nous sait qu’lé Crianchais vidraient d’eune colonie d’Espagnols qu’avait échoué là d’aveu eun baté d’l’Invinciblle Armada.
Aco aôt’seit, qu’nous vyiait surtout avant la d’gerre, dans l’habillement. Lé Crianchais avaient dé castchettes d’aveu eune visyire raide et nous n’en vyiait pas d’parelles dans toutes lé comeunes alentou. D’abord, nous appelait cha dé castchettes dé Crianchais. Cha lé mertchait. I mettaient itou, presque toujous, dé vareuses et dé t’chulottes dé molleton, bi n’utiles quaund is allaient à la mé, par touos lé temps, t’chérier du v’ré pour graissi leus côrottes.
Lé Crianchaises, qu’étaient du matin aô sei à genoux à serclli dans lé camps, avaient toujous eu moucheus noué sû la tête.
Dé choses qu’nous n’vyiait pas à Pirou.
Lé Crianchais étaient dé gens bi couorageux.
Cha n’veut pas dire qu’à côté lé Pirouais étaient dé faignaunts. Is étaient putôt herbagis, tandis que lé Crianchais étaient maraichis. Tout cha faisait qu’lé mentalités étaient pas du tout, mais pas du tout lé mêmes, et j’vous asseure qué cha s’ressent aco annyi, quaund nous traverse l’village dé la D’vise, entre Pirou et Crianches.

Georges à Robert à Audjuste à Bringé

Pour commencer, vous devez savoir que ce que je vais vous dire, ce n’est pas pour dénigrer les Créançais, qui sont des gens aussi estimables que les Pirouais, mais c’est la pure vérité.

Moi qui suis originaire de Pirou, je peux bien vous dire que, même pour les gens qui ne sont pas d’ici, on ressent quelque chose quand on passe la frontière entre Pirou et Créances, au village de la Devise.
D’abord, cela se voit au premier coup d’œil si l’on regarde les deux églises. Celle de Pirou a un clocher très haut et dedans c’est comme une cathédrale. L’église de Créances est deux fois plus grande que celle de Pirou, mais son clocher serait plutôt rabougri et l’église, quand on y entre ferait un peu penser à une grange.
Pour rester dans l’esprit de clocher, nos anciens nous disaient autrefois que si l’on passait à pied ou en charrette à la Devise sur le coup de midi ou à sept heures du matin ou du soir, quand sonnait l’Angélus, on entendait à Pirou le battement de belles cloches en bronze, coulées à Villedieu-les-Poêles, et, à Créances, c’était plutôt un bruit de timbales, vous savez : les grands chaudrons en fonte qui servent à cuire les pommes de terre pour les cochons. Si l’on tape dessus, ça ne résonne même pas. Aujourd’hui, où on roule en auto, on ne s’en aperçoit pas.
Autre chose qui fait une grande différence, les patois de Pirou et de Créances ne sont pas les mêmes. Ce n’est pas étonnant quand on sait que les Créançais viendraient d’une colonie d’Espagnols qui auraient échoué là avec un bateau de l’Invincible Armada.
Autre chose encore, qu’on voyait avant la guerre, dans l’habillement. Les Créançais portaient des casquettes avec une visière rigide et l’on n’en voyait pas de pareilles dans toutes les communes alentour. C’est pourquoi on appelait cela des casquettes de Créançais. Ça les marquait. Ils portaient aussi, presque toujours, des vareuses et des culottes en molleton, bien utiles quand ils allaient à la mer, par tous les temps, charger du varech pour engraisser leurs champs de carottes.
Les Créançaises, qui étaient du matin au soir à genoux à sarcler dans les champs, avaient toujours un mouchoir noué sur la tête.
Toutes choses que l’on ne voyait pas à Pirou.
Les Créançais étaient bien courageux.
Ce qui ne veut pas dire qu’à côté, les Pirouais étaient des fainéants.
Ils étaient plutôt herbagers quand les Créançais étaient maraîchers.
Tout cela faisait que les mentalités n’étaient pas du tout, mais pas du tout les mêmes, et je vous assure que cela se ressent encore aujourd’hui, quand on traverse le village de la Devise, entre Pirou et Créances.